Veldtrip Corsica, het groene eiland

Menhir - FILITOSA - Corsica

Menhir – FILITOSA – Corsica

Hans Post en ik inventariseren sinds enige jaren de malacofauna van de Zuid-Europese eilanden, nu is Corsica aan de beurt. Op advies van Giorgio Peterlongo is de keus gevallen op het zuidelijk deel van het eiland, we vliegen dan ook aan op de zuidelijk gelegen luchthaven Figari.

Zaterdag,19 oktober.

Ontmoetingsplaats is perron 5 van station Dordrecht, het is 7:45 uur. De internationale trein is op tijd, zodat de reis om 8:09 uur aanvangt. We hebben een tussenstop in Antwerpen Centraal, het nieuwe station is bijzonder met twee lagen treinen en roltrappen met een horizontaal tussenstuk.  Na ruim twee en een half uur komen we aan op Bruxelles-Midi. De shuttlebus naar Charleroi Airport is binnen vijf minuten gevonden. Enigszins zorgelijk is dat de bus er bijna een uur over doet om het vliegveld te bereiken. Nu is dat geen enkel probleem, maar op de terugweg hebben we amper anderhalf uur tussen aankomst van het vliegtuig en vertrek van de Thalys…

De incheck verloopt vlekkeloos en geheel volgens schema zet de Ryanair Boeing 787 ons om 16:45 uur af op het vliegveld van Figari. We zijn als eerste bij de autoverhuur en weer 10 minuten later zitten we in onze splinternieuwe Citroën C3. De SPAR supermarkt in Figari-dorp voorziet ons van de nodige locale wijnen en kaasjes, waarna we in een uur onze accommodatie via wegen met ontelbare bochten, bereiken. Gelukkig heeft Hans de dag tevoren nog even op Google Earth gekeken want Stella di L’aria blijkt niet aan zee in het dorpje Tizzano te liggen (zoals de kaart van Booking.com toont), maar een kilometer of vijf landinwaarts achter een wijngaard.

Stella di L'aria - Tizzano, Corsica

Stella di L’aria – Tizzano, Corsica

Het blijkt een prima huisje te zijn, de ADHD-beheerder bezorgt ons tegen betaling beddengoed en handdoeken. Het appartement heeft een goede keuken en bad/douche plus een zonnig terras met zicht op de palmen rond het zwembad.

Zondag, 20 oktober.

Het is fantastisch weer als we opstaan en dat blijft het de hele week , steeds veel zon en temperaturen tussen de 27 en 32 graden Celsius. We besluiten eerst naar Tizzano te rijden. Dit ligt een paar kilometer de weg af. In het dorpje is absoluut niets te beleven, we parkeren de auto en lopen terug naar het strand ten zuiden van het dorpje. Het strand bestaat uit zeer grof zand, de rotsen zijn graniet. Toch een aardige spoelhoek waar we rood gruis vinden met daarin vrij veel Nassaridae; dit wordt station 1.

’s Middags besluiten we de vindplaats van Giorgio Peterlongo te bezoeken. Deze ligt een aantal kilometers naar het zuiden bij het dorpje Pianottoli-Caldarello. Dit is station 2. We parkeren aan het noordelijke eind van een halvemaanvormig strand met zeer grof zand en lopen naar het zuidoosten waar kleine strandjes worden omsloten door onwerkelijke fraaie granietformaties. We lopen door tot aan Plage San Giovanni. Hier vinden we vloedlijntjes met fijn gruis dat veel  Gibberula’s bevat en vinden drie Antalis vulgaris (Da Costa, 1778) en drie Trivia mediterranea (Risso, 1826).

Gruislijntjes bij Plage San Giovanni met veel Gibberula's

Gruislijntjes bij Plage San Giovanni met veel Gibberula’s

Maandag, 21 oktober.

Vandaag verkennen we de noordelijker gelegen kusten voorbij Propriano. Waar de D757 Porto Pollo binnenkomt, zien we een parkeerplaats bij een klein winkelcentrum met een koffiebar, van waaruit een paadje naar de kust loopt. We volgen het strand in oostelijke richting tot aan een uitstekende rotsformatie (station 3). Naast gruis, wederom een A. vulgaris. Frans verzamelt een monster Osilinus turbinatus (Born, 1778) van de rotsen.

Daarna gaan we aan de cappuccino bij de koffiebar en rekenen € 14,00 af voor twee bakken de man… We hebben gelezen dat het nabij gelegen dorp Serra-di-Ferro een mekka moet zijn, voor verzamelaars van locale handgemaakte messen. Het dorp blijkt geheel met “ouwe kranten dichtgeplakt” te zijn, er is geen hond te bekennen. We rijden door naar de Plage de Cupabia, een prachtig uitgestrekt strand, door rotsen begrensd. ’s Avonds ontpopt Post zich als een ware keukenprins en tovert een perfecte salade van plaatselijke kazen en charcuterie op tafel, later overtreft hij zich met zalmgerechten en als hoogtepunt een knoflook/garnalenschotel, die er niet om liegt. De plaatselijke bieren en wijnen smeren daarbij onze kelen. Ik schik me in mijn zelfgekozen lot en doe dagelijks de afwas.

Dinsdag, 22 oktober.

Vandaag maken we een doorsteek naar de oostkust. Vanuit Sartene gaat de D268 naar Solenzara. Dit blijkt een prachtige tocht te zijn met als hoogtepunt de Col de Bavella en de Col de Larone. De landschappen zijn adembenemend. Corsica is het groenste eiland van de Middellandse Zee regio, het is overdekt met een dichte vegetatie, de maquis. Op de hoger gelegen delen bossen met kurkeik, kastanje, olijfbomen, pijnbomen(waaronder de lazario of zwarte den), aardbeibomen enz. Op Corsica komen 2.800 soorten bomen en planten voor, waaronder 120 endemen.

Col de Bavella - Corsica

Col de Bavella – Corsica

Na een lange stop bij de Col de Bavella dalen we af naar Solenzara aan de kust en rijden van daaruit naar het zuiden. Bij Pinarellu lacht het geluk ons toe. Een spoelhoek bij de zuidpier van de Marina ligt vol met prachtig gruis (station 5), veel Canclulus soorten, maar ook Jujubinus en prachtige kleine Gibbula’s. Frans raapt een dertigtal Antalis vulgaris (De Costa, 1778) en Fustiaria rubescens (Deshayes, 1825) op.

Station 5: Pinarellu, spoelhoek bij de zuidpier van de Marina

Verder naar het zuiden vinden we bij Punta di Benedettu, nog een stoottand en een aangevreten sigarettenpakje. Dit wordt samen met de predator, een Helix aperta Born, 1778, verzameld.

We rijden door naar Porto Vecchio en vandaaruit via Figari terug naar onze standplaats.

Woensdag, 23 oktober.

Omdat we gisteren ruim zes uur (en ruim tienduizend bochten) hebben gereden besluiten vandaag in de omgeving te blijven. Eerst gaan we terug naar het strandje van Tizanno en verzamelen hier nog wat additioneel gruis. Daarna rijden we naar Cauria en de dolmen van Fontanaccia. Op een uitgestrekt plateau staan rijen megalithische menhirs opgesteld, na een kurkeikenbosje komen we bij het prachtig bewaard gebleven hunebed, in de lucht de Rode Wouw, Milvus milvus (Linnaeus, 1758).

Donderdag, 24 oktober.

Vannacht heeft het zwaar geonweerd, maar de lucht is al weer schoon getrokken, wanneer we op pad gaan. We gaan eerst de overzijde van de Baie de Figari onderzoeken. Via de D622 komen we bij een parkeerplaats waar de weg stopt. Hier lopen we een stuk langs de kust, aan de overzijde ligt de Tour de Calderello. Qua materiaal valt het tegen maar de rotsformaties zijn verbluffend.

Baie de Figari - Graniet-boulders

Baie de Figari – Graniet-boulders

We rijden verder en verzamelen bij La Tonnara gruis (station 8), waarna we doorrijden naar Bonifacio. Een prachtige vesting gelegen op “pancake” rocks, kalkzandsteen uit het Tertiair. In één van de smalle straatjes zien we de pui van “Le Terrasses d’ Aragou”, een winkel waar uitsluitend locale messen worden verkocht. De handvervaardigden van damaststaal gaan tot  € 1.700. Frans houdt zich in en koopt “slechts” een fabrieksmes: the knife of the sheperd, met een handvat van olijfhout.

Vrijdag, 25 oktober.

We willen vandaag nog een baai verder naar het noorden rijden en nemen de N196 tot vlak voor Ajaccio, daar slaan we af en volgen de D55 langs de kust terug naar het zuiden. We bemonsteren nog twee stranden. Eerst een klein strandje ten zuiden van de Plage d’Agosta (station 9) en het volgende een paar kilometer naar het zuiden bij le Ruppione.

We rijden terug tot Porto Pollo en rijden een stukje het binnenland in naar Filitosa. Hier is minstens 8.000 jaar menselijke bewoning. Voor enkele euro’s krijgen we toegang tot een enorm gebied dat vol staat met prehistorische bouwwerken, waarvan de menhirs met menselijke trekken wellicht het meest indrukwekkend zijn. Zeer de moeite waard om dit complex te bezoeken! Buiten de prehistorie is het een prachtig terrein met overal wilde cyclaam en bloeiende Hedera met talloze zweefvliegen, bijen en hoornaars die er omheen zoemen. Het blijkt ook een prima plaats om hagedissen te fotograferen. Boven ons hoofd cirkelen opnieuw Rode Wouwen, Milvus milvus (Linnaeus, 1758).

Wilde cyclaam - Filitosa

Wilde cyclaam – Filitosa

Zaterdag, 26 oktober.

Dit is weer een reisdag, we brengen nog een prettig uurtje door op het terras van Auberge Coralli, langs de N196. Alles verloopt verbazend vlot, de inspectie van ons appartement duurt 30 seconden, dan is het in orde, de auto wordt na een minuut akkoord bevonden. Met ruime speling (3 uur) belanden we op het vliegveld van Figari. Dan wordt het toch nog spannend, het vliegtuig heeft een kwartier vertraging, maar dat haalt de piloot in. Op Charleroi komt onze koffer als eerste van de band en staat de shuttlebus gereed, dat is maar goed ook want veel speling hebben we niet. Uiteindelijk staan we een kwartier van te voren op het perron van de Thalys in Brussel en zijn we met slechts iets vertraging om 22.30 uur in Rotterdam, waar onze wegen scheiden. We kijken wederom terug op een memorabele week.

Stationslijst:

Station Datum Omschrijving
1 20-10-2013 France; Corsica Island; Tizzano,  Cala d’ Avena. Coordinates: 41°32’12.90″ N – 08°51’17.00″ E.Verzameld op het strand zuidelijk van het dorpje. Zandstrand, fijn grind met rosten. Rood gruis verzameld bij de spoelhoek aan de noordzijde van het strand, hierin veel Nassaridae.
2 20-10-2013 France, Cosica Island; Baie de Figari; Beach S.W. of the community of Pianottoli-Caldarello; Plage de St-Jean Pianottoli to Plage San Giovanni, near Tour de Caldarello.Coordinates: 41°27’38.67″ N – 09°03’12.27″ E.

Vindplaats van Giorgio Peterlongo; een halvemaanvormig zandstrand, dat overgaat in door grillige granietrotsen omzoomde strandjes, met fijn wit gruis, veel Gibberula, 3 Antalis vulgaris verzameld

3 21-03-2013 France; Corsica Island; Golfe de Valinco; Porto Pollo, Plage Porto Pollo (Plage de l’église); D757 village entrance.Coordinates: 41°42’38.63″ N – 08°48’11.64″ E.

Paadje bij koffiebar afgelopen naar het strand en vandaar naar het oosten gelopen tot 41°42’35.69″ N – 08°48’23.83″ Hier levende Ocilinus turbinatus verzameld van de rotsen. Langs het strand nog een Antalis vulgaris.

4 21-10-2013 France; Corsica Island; Baie de Cupabia; Plage de Cupabia.Coordinates: 41°44’04.20″ N – 08°47’04.00″ E.

Uitgestrekt zandstrand, met rotsformaties in het zuiden.

5 22-10-2013 France; Corsica Island (East Coast); Golfe de Pinarellu; Northside of Plage de Pinarellu. Small beach from Southern Marina pier south to rocky outcrop.Coordinates: 41°40’49.19″ N – 09°22’26.00″ E.

Enkele honderden meters ten zuiden van de parkeerplaats bij de zuidelijke Marina-pier ligt een spoelhoek met rosten. Prachtig gruis met twee soorten Dentalium, Gibbula, Clanclulus etc.

66a 22-10-2013 France; Corsica Island (East Coast); Punta di Benedettu; Plage Cala Rossa.Coordinates: 41°40’49.19″ N – 09°22’26.00″ E.

Zandstrand, vrijwel kaal, 1 exemplaar Antalis vulgaris.

Langs de D468A op de Punta di Benedettu bij wat afvalcontrainers: een sigarettenpakje aangevreten door door helicide (w.s. Helix aperta), zowel dier als pakje werden verzameld

7 24-10-2013 France; Corsica Island; Baie de Figari; East coast opposite Tour de Calderello.Coordinates: 41°27’56.45″ N – 09°04’03.87″ E.

Tegenover Sta. 2, bij de parkeerplaats aan het eind van de D622.

8 24-10-2013 France; Corsica Island; Golfe de Ventilegne; La Tonnara, ca. 7 Km NW of Bonifacio.Coordinates: 41°25’31.52″ N – 09°06’15.76″ E.

Strandjes afgewisseld met rotsen, gruis verzameld.

9 25-10-2013 France; Corsica Island; Golfe d’ Ajaccio; small Beach South of Plage d’ Agosta.Coordinates: 41°50’59.40″ N – 08°47’14.00″ E.

Grof zandstrand omringd door rotsen.

10 25-10-2013 France; Corsica Island; Golfe d’ Ajaccio; small beach South of le Ruppione.Coordinates: 41°49’20.86″ N – 08°46’25.60″ E.

Dit bericht werd geplaatst in Marine biology, Mollusca, Natural history, Scaphopods, Travel en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Veldtrip Corsica, het groene eiland

1. Dat je op deze manier Corsica kunt bezoeken is nieuw voor mij maar wel leuk en ja die bochten ik ben het gewend woon er al vijftien jaar http://www.allesovercorsica.com